LCHF – liv och läxor

Numera ett arkiv.

LCHF – livet. Skolfrågan är löst

nu finns inget kvar som hindrar vår flytt hem till Stockholm.

Vår pojke har fått plats i den skola som vi helst ville att han skulle få gå i. Vår dotter har garderat sig i sin gymnasieansökan med alternativ 4, 5 och 6 på motsvarande program men med något lägre medianpoäng än i de två populära högpoäng-skolor, som hon sökt som första, andra och tredje alternativ.  Till de tre första alternativen är hon behörig att söka och ligger över den preliminära nedre poänggränsen i alla tre fallen och på tvåan och trean sammanfaller hennes julbetyg med medianpoängen. Någonstans kommer hon in och hon blir nöjd vilken skola det än blir. Hon är redan skriven i Stockholm liksom hennes pappa, sonen och jag väntar tills vi varit på ”slutbesiktning” på Sahlgrenska innan vi flyttar våra papper. Men senast när skolan börjar 18 augusti är vi alla officiellt stockholmare på pappret också,  inte bara i hjärtat.

Det var dags att vi fick lite flyt anser jag; och klappar mig själv lite på axeln över att jag inte gav mig utan ringde och ringde och skrev och skrev till rektorer och beslutsfattare inom utbildningsförvaltningen och frågade och frågade vänner och bekanta.

Sedan i måndags har jag dessutom lyckats strama till mitt ätande, så att jag gått ner 1,3 kg tills idag.

Nu börjar avyttrandet och slängandet av överlopps bohag, prylar och ”clutter” på allvar. 15/6 går sista flyttlasset med det sista som går in i vår lilla lägenhet (nästan enbart böcker och bokhyllor och en del ”pottor och pannor” och glas och porslin). Hoppas kilona lämnar kroppen i samma takt som stressen över att vara ägd av sina prylar och sina alltför stora omständigheter börjar lätta.

Tills vi packat flyttlasset och burit in det i lägenheten, i veckan efter skolavslutningarna, kommer jag att fortsätta med mitt pluggande och ungefär mitt nuvarande matintag.  Men jag kommer inte att blogga om det, utan jobba på mitt eget presentationsmanus, som blir eller inte blir något jag försöker dra igång någon form av verksamhet till våren 2011.  Men dehär veckorna då vikten drog iväg i höjden igen, blev jag ännu mera än förut, övertygad om att jag måste sila allt genom mig själv och skaffa mig egna hängslen och livrem i kunskapen och det viktigaste måste jag kunna ”som ett rinnande vatten” med mina egna ord.

BLOGGPAUS här alltså – till mitten av juni. Ha en skön försommar och lycka till med vikt och hälsa under den hektiska tiden med många fester och uppvaktningar,  som brukar skapa både lycka och stress såhärårs.

Jag tar upp kampen för att lätta på stressen och hoppas att Fetsmart ska göra ett fint Göteborgsvarv och få till ett fortsatt lyckosamt motionerande och klara av att fortsätta gå ner under 100 och vidare neråt.

Och jag hoppas Birgitta kommer till final med sina champinjoner!

Fridens och fröjdens!

Written by mollalena

2010/05/19 den 07:31

Publicerat i Uncategorized

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tack!

    Ha en bra försommar och till med flytt och skrivande!

    Mathållningen ska man inte låta sig stressas av, bara göra så bra val man kan – så ofta man kan…

    fetsmart

    2010/05/19 at 08:12

  2. Tack för din kommentar fetsmart. Du har förstås rätt om matvalet.

    Ha en skön försommar själv. Jag tro att häggen slagit ut här i Skaraborg. Kände en svag doft men såg inget träd ikväll. Nu får skomakaren passa på för innan vi vet ordet av är det väl dags för syrenerna att blomma.

    Hoppas din dotters gymnasieval känns klart och bra!

    Fridens!

    mollalena

    2010/05/19 at 09:03

  3. Vad roligt att läsa att skolfrågan är löst precis så som ni ville för pojkens del. Och flickan verkar vara nöjd med den skola hon ”får”. Och ni får flytta HEM till Stockholm! Och snart kommer ni HEM till Österbotten, på besök, men ändå är det nog lite hemma för din del åtminstone, tror jag. Vad fint att kilona börjar smälta bort igen. Vi ska klara det, denna gång. Fridens på dig också!

    Maj-Britt Stordahl

    2010/05/19 at 09:23

  4. ”lycka” föll bort ovan, men det förstod du… Jodå, dottern hamnade efter mycket om och men på en skola ”i stan” och inte på internat. Känns rätt skönt, särskilt som storebror med 99% säkerhet ”försvinner” utrikes för universitetsstudier. Blir tomt nog ändå, liksom… :-/

    fetsmart

    2010/05/20 at 04:22

  5. Lycka till med flytt och mat och allt som syns besvärligt. Det kommer att gå fint, håller helt med Fetsmart om att minska på stressen. Stress är förödande för viktnedgång.

    Stort tack för lyckönskningarna gällande mina svampar, det värmer att du kommer ihåg dem mitt i allt hektiskt 😉
    Ha en skön försommar. Kram Birgitta

  6. Hej Mollalena. Trots all positiv uppbackning och röstande från dig och mina andra bloggvänner, kom jag tyvärr inte till final 😦
    Jag ledde sista dagen men då sade juryn sitt och jag fick vackert stanna hemma. Tar en tur ner till Gnesta istället, för att få njuta lite vårvärme, här i Jämtland är det bara för kallt.
    Vi hörs och ses 🙂

    Birgitta Höglund's Mat

    2010/05/24 at 03:11


Kommentarer inaktiverade.

