LCHF – liv och läxor

Numera ett arkiv.

LCHF – livet. Första veckan ”på kurs”

eller kanske borde det heta ”med rätt kurs”.

Det går i alla fall framåt. Vikten bryr jag mig inte om. Det tog halva veckan att ”ömsa” vågen både ur skallen och ur badrummet. Men nu är det gjort!

Jag är piggare, fast jag tror att jag inte gått ner alls. Vet att vikten vände uppåt de första dagarna men sedan neråt igen. Nu när vågen äntligen är borta, få det bli som det vill. Måttbandet får ligga, tills efter vecka sex på kursen.

Jag fick mina blodprover tagna och svaret var hyfsat positivt. Sockret var helt bra. En irriterande sak var att det prov som jag mest spände mig för, ”ApoLipo-kvoten”, det hade min läkare gjort fullkomligt värdelöst, genom att bara beställa Apo A! Ingen nytta med det! Heliga inkompetens! Mycket snack om att totalkolesterolet var för högt, förstås. Men med en hyfsad kvot mellan HDL och LDL och med bra triglycerider, tänker jag inte jaga upp mig. Bad att få en annan blodtrycksmedicin (lite vätskedrivande). Efter några dagars paus från den gamla medicinen är ”det undre trycket” helt OK dag efter dag medan ”det övre” är lite högt och jag tänker mig att jag ska mäta omedicinerat tryck i ett par dagar till och ifall det övre fortfarande är högt ska jag försöka köra med en liten dos med den nya medicinen igen (nygamla egentligen, eftersom jag mått bra på den  förut men lät mig övertygas om att den jag haft senast – och vantrivts med – är ”modernare”). I längden undrar jag om inte blodtrycket kommer att normaliseras, vartefter mera av stressen försvinner.

Maten har varit mycket roligare denna vecka. Det är gott med lite tomat i omeletten på morgonen (igen) och det är skönare att mäta med ögonen och handen än med hushållsvågen. Ser till att få i mig mera grönsaker både råa och kokta än vid GI-noll. Men ser till att trots allt hålla mig med lite ketos i alla fall…

Den stora förändringen är att jag har en hink med fet grekisk yoghurt i kylen, den ”spetsar” jag med en burk ännu lite fetare smetana och kryddar med ekologisk vanilj. I en stor fin glasburk (som jag förvarar i kylen) har jag kardemummakryddad nöt”müsli” som jag tar ett par matskedar av till en dryg deciliter av yoghurten, som mellanmål, ibland med några värmda bär i, eller som kvällsmums. Det funkar perfekt för känslan av välbefinnande. Vissa dagar äter jag det till frukost – om jag har bråttom. Mitt behov av finn crisp och ett glas mjölk på kvällen, är helt borta just nu. Jag dricker ingen mjölk men använder hela tiden 40 %-ig vispgrädde, kokosfett, olivolja, smör, smetana.

Teoriläxorna ältar jag än så länge mest för mig själv men jag kan ju säga att det blir allt mera angeläget att förstå kroppens behov och reaktioner, ju mera man läser på. Mot slutet av kursen hoppas ajg att jag vågar mig på att berätta om mina tolkningar och mina nya aha-upplevelser kring vetenskapen och evolutionen.

Tack, ni som kommenterade i förra veckan, nu har ajg svarat er men det drog ut lite väl långt, på tiden, innan jag kom in hit å bloggen och gjorde det.

Fridens och fröjdens i blåsipps- och vitsippsbackarna, bland allt som blommar på Kreta och i den österbottniska – kanske norrbottniska också – snön, som jag hörde om på Fejan och i telefon idag.

Written by mollalena

2010/04/27 den 01:39

Publicerat i Uncategorized

