LCHF – liv och läxor

Numera ett arkiv.

LCHF – livet.

En bra dag igår, den dagen som jag kallade måndag fast det ju var tisdag.  Laxsoppa till lunch (stor bit ekologisk lax, kokt i smör och grädde; kryddad med vitlök, chili, ”franska örter” och saffran – vilken njutning, rena festmaten). Middagen blev barnanpassad – tacos med olika grönsaker, såser och guacamole och köpetortillas, jag gratinerade blomkål med västerbotten och kryddade med chili till mig (och åt lite för mycket, kunde inte hålla mig från grönsakerna och såserna heller. Skakigt som radikal fakir betraktat men ändå ganska OK).

All snö har smultit bort på gården, några krokusar tittar upp och alla andra lökar formligen sprutar blad ur jorden.  Jag hoppas att det är sista våren här för oss men förbereder mig på att det blir (minst) ett år till av husägande och trädgårdsskötsel, mest för att inte låta allt förfalla. Skapandet får gå i träda. Känner idag, som jag gjorde igår, att mina odlardagar är, om inte över, så solklart redo för en paus på några år, i väntan på att mina barn ska växa upp och kanske flyga ut..

Som för att understryka att det handlar om avslut lade jag ner en massa pengar på pärlhyacinter till en massa krukor i många fönster här och dessutom en försvarlig trave fröpåsar…ambivalensen känns lite som en diagnos…men det är mest fröer som ska sås på friland…

Jag räknar efter och ser framför mig alla de jordplättar jag grävt och sått och planterat i sedan slutet av 70-talet. Viljan är god och drömmarna har varit monumentala, men gröna fingrar, ja det är bara att medge, sådana har jag inte ärvt. Någon bra grävare är jag inte heller, med mina värkande skribentaxlar och min svaga rygg.  Skulle man slå ihop alla lökar och frön som jag inhandlat men alternativt inte fått att gro eller låtit torka bort i källaren, skulle det räcka till minst  ett par riktigt fina trädgårdsresor till England och Italien…

Många framtidsfunderingar blir det,  i samband med flytten. Många resor både till den fysiska och den mentala tippen.

Written by mollalena

2010/04/07 den 11:13

Publicerat i Uncategorized

