LCHF – liv och läxor

Numera ett arkiv.

LCHF – dagens läxa. En medalj kan göra under.

Sportfåneri är något jag inte befattar mig med.

Jag har lyckats missa hela OS och har för avsikt att missa resten också. Jag har förstås läst om Jonas Colting, det gör man ju som LCHF:are aningen mer än pliktskyldigt, mest för PR-värdet. Och för att elitidrotten är så sjukt kolhydrattroende (och varför inte? Pine sig den som sig pina vill) att varje vink om att den heliga sanningen kanske inte finns i gröt och spaghetti, känns som en ren välsignelse.  Det plågsamma med kolhydratkramandet i sporten är ju den maniska exporten till vanligt folk. Från vanlig TV-reklam och sponsring ända till extrema fånerier som Lidbergs ”Hälsocamp”, som nu via TV4 ska säljas till nyblivna mammor (Penningstarka? Med massvis med extra tid? Med redan höga cortisolpåslag? Med en massa hormoner och känslor i kaos?) eller till GPB-opererade, som Anna Book, härförleden – den sistnämnda med känt resultat.

När jag nu idag läser ett mejl som Annika Dahlqvist lagt ut på sin blogg, blir jag intresserad, på allvar av Sveriges nya guldmedaljör. Jag kan inte spricka av stolthet över ”pojken” som åkte och sköt sig till en guldmedalj, så långt sträcker sig inte min iver över någon som helst sport numera, men jag blir glad ändå, när jag får veta att han kör på LCHF. Inte glad över PR-värdet – och vetenskapens triumf – som i Coltings fall.

Nej, jag blir glad av hans mammas ord om hans mat. Jag har i hela mitt liv varit svag för – i brist på bättre ord – underifrånperspektivet men i fallet ”Fettdoktorn” har jag haft mina svårigheter att hacka i mig folkligheten.

Guldmedaljören (måste kolla…) Björn Ferrys mammas ord så som de refererades i mejlet på bloggen var bland det finaste jag läst på länge.  En liten buljontärning ur själva livet, att länge, länge, låta lösa upp sig i det glada bubbel som började skvalpa omkring i magtrakten, när jag läste det.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/guldmedalj_p%C3%A5_lchf#comments

Guldmedalj till Björn Ferrys fundersamma, raka och respektfulla mamma!

Grattis till hennes hyvens pojke, som vann sitt guld på LCHF-kost. En stor dag för Sverige.

Written by mollalena

2010/02/17 den 12:19

Publicerat i Uncategorized

