LCHF – liv och läxor

Numera ett arkiv.

LCHF – dagens läxa. Inget tjafs. Bara liv.

– Vad är kolhydrater? Frågade mitt lunchsällskap idag och menade  – som jag tolkade henne – vilka kolhydrater jag slutat med.

– Pasta, potatis, bröd, stärkelserika grönsaker och rotfrukter, frukt, margarin, svarade jag som man gör, nästan mekaniskt.

– Varför?

– Jag fick diabetes och hade högt blodtryck och dåliga blodfetter. Jag hade ingen lust att äta medicin för att få fortsätta äta sådant jag inte tål.

– Och du behöver inte medicinera?

– Nej och jag är nöjd så länge jag slipper.

– Ja det är klart.

Under lunchen avhandlade vi en massa krämprelaterade saker, som glutenintolerans, laktosintolerans, sockerkänslighet, alternativa metoder att bota allt från sjuka ”skribentaxlar” och IBS till ADHD.  Och den eviga frågan om hur långt man ska sträcka sig av artighet, kom också upp. Det är lätt att avstå både ett och annat, som till exempel dendär tårtbiten ”det lilla kan ju inte skada”, när man vet hur tungt bakis man blir om man är artig och äter. Lika lätt är det att bli stämplad som obekväm, knepig och alltmöjligt annat som anses socialt stötande att ha mage att vara.

När man befinner sig inne i denhär ”världen” av att hacka i sig teorier och åsikter och media i en enda röra, är det lätt att glömma hur enkelt det är, att jag helt enkelt valt att äta det som låter min kropp fungera utan mediciner. Att det i så många sammanhang ska vara något man måste försvara och bli mer eller mindre utskälld för, visst är det märkligt.

Written by mollalena

2010/02/16 den 11:52

Publicerat i Uncategorized

