LCHF – liv och läxor

Numera ett arkiv.

LCHF – dagens läxa. Inget är enkelt…

Idag läste jag ett debattinlägg som Stephan Rössner skrivit i Läkartidningen med rubriken ”Tillbaka på ruta 1”. Min omedelbara tanke är ”Hur kan han inbilla sig att han någonsin kommit längre än till Ruta 1.” Jag äcklas också över den människosyn som lyser fram i hans undertext, så starkt, att den nästan skymmer själva texten. Det är folk som i sin andliga och ekonomiska fattigdom helt enkelt inte har råd eller ork eller förmåga, att vara mottagliga för hans råd och därför ska de ha rätt till piller eller operationer. Aldrig att det skulle falla honom in att det professionella misslyckande han tidigare sagt sig se i behandlingen av dessa människor, faktiskt handlar om hans utövning av professionen och inte om att de han behandlar misslyckas. En sorgsen man, skriver som om han var nära vägs ände när han igen ska börja från början – är det inte det man gör på ruta 1. Man skulle ju önska att en person med sådan makt (falnande i viss mån, i offentligheten men knappast i läkarmaktens högre sfärer) skulle ta steget bortom det första och börja syna vetenskapen bakom sina kostråd lite mera…kanske

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=13667

Han utgjuter sin besvikelse över att bantningsmedlet Reductil ”som varit en effektiv aptitdämpare” nu dras in. Utan att nämna kostbehandling (och självklart skriver han som om LCHF inte ens fanns) går han på som om hoppet var ute för alla oss feta, om medicin inte fås fram. Han skriver fortfarande om magkirurgi, utan att nämna att långtidseffekterna när det gäller magkirurgi, i väldigt många fall är fatala eller att operationerna  i stor utsträckning varken botar fetma eller felätande i längden.

Stephan Rössner har inte kommit längre i sitt motstånd mot nyare forskning, än till den fas där han nu tiger i sten om att den ens existerar. Det är nog bäst för hans image.  Men det är ohederligt att visa sådant stort ointresse för massvis med exempel på feta patienter som blivit symptomfria (friska kan man ju inte säga om diabetiker tvåor som blivit nollor) genom att göra precis tvärtemot Rössners tro på aptitreglering på kemisk väg eller förlegade kostråd, som har effekt i klass med att vifta med en hartass och stå på ett ben, för den som har en väldigt stor övervikt och är metabolt havererad.  Vi är hur många som helst, som äter enligt LCHF-principerna, mer eller mindre strikt, som inget hellre skulle vilja än att donera våra erfarenheter – i strikt dokumenterad form – till någon som är kompetent att sammanställa och utvärdera våra resultat.  Jag skulle väldigt gärna vilja att det forskades på varför  det är mera livsfarligt att vara symptomfri i sin diabetes 2 eller må otroligt mycket bättre i sin diabetes 1, normalisera sina blodfetter och gå ner i vikt som ”på köpet” genom att äta som vi gör. Varför är det farligare än det är att kämpa med att hålla sin blodsockerkurva i kanske låg, men ständig svajning med hjälp av kolhydrater och medicin och ha kvar det mesta av sin övervikt med mer eller mindre jo-jo-bantning och stress över att inte ha ”karaktär” så man uthärdar att leva med ständig hunger.

Egentligen kanske dagens läxa är ”det som är enkelt är helt enkelt för svårt för dem som vägrar se skogen för alla träd” (som styrts ut och ständigt  ställts i vägen). Annars skulle ju läkarkåren och forskarvärlden springa benen av sig för att ta reda på vad det är som händer när sjuka har mage att bli friska (eller åtminstone symptomfria) helt på egen hand. För at tinte tala om samhällsekonomerna…med flera, som endast tvingas stirra på besparingskrav som bara blir vrre hela tiden.

Vetenskapelsemyter är precis lika huvudlösa som den bibliska skapelsemyt,  som de flesta tänkande människor har vett att se som sagor och just det, myter, rentav skapade myter som fyllt olika behov i olika tider.

Men Rössner,  han står och stampar på ruta 1 och välsignar med sin anda, via viktklubben i Aftonbladet sådant som dessa pigga råd –  ”noggrant uträknade” I presume –  som jag ramlade över idag:

”Så lätt går du ner fem kilo – välj din metod

1. Coca-cola mot vatten eller lightdryck

Om du dricker: Två burkar coca-cola om dagen

Och byter det mot: Vatten eller lightdryck, exempelvis cola light

Så går du ner 5 kg på: 4 månader och 1 vecka

2. Wienerbröd mot frukt

Om du äter: Ett wienerbröd till kaffet varje dag

Och byter den mot: En frukt, exempelvis ett äpple, varje dag

Så går du ner 5 kg på: 4 månader och 3 veckor

3. Ostmackor mot skinkmackor

Om du äter: Tre ostmackor (mjukt bröd, vanligt smör, 2 skivor ost på varje) om dagen

Och byter dem mot: Två skinkmackor (knäckebröd, lättmargarin, 2 skivor skinka på varje) om dagen

Så går du ner 5 kg på: 2,5 månader

4. Kaloribombslunch mot vanlig lunch

Om du äter: Fettstinn lunch varje dag, ca 700 kcal (exempelvis ost- och skinkpaj och en macka)

Och byter det mot: Nyttigare, lagad lunch, varje dag, ca 400 kcal

Så går du ner 5 kg på: 4 månader

5. Caffè latte mot kaffe med mjölk

Om du dricker: Två caffè latte varje dag, med standardmjölk

Och byter dem mot: Två kaffe med en skvätt lättmjölk (2 msk i varje) varje dag

Så går du ner 5 kg på: 2,5 månader

6. Ost mot skinka i kylen

Om du äter: En 700-grams-förpackning ost, 28 %, varje vecka

Och byter det mot: En 400-grams-förpackning skivad skinka, varje vecka

Så går du ner 5 kg på: 4 månader

7. Mjölkchoklad mot kexchoklad

Om du äter: Fyra 100-grams chokladkakor i veckan. 545 kcal/styck, x4=2180

Och byter dem mot: Fyra 55-grams kexchoklad i veckan. 510/100 g= 280 kjcal/st, x4=1120 vinst1060

Så går du ner 5 kg på: 8 månader

8. Mazariner mot mums-mums

Om du äter: Fem mazariner i veckan

Och byter dem mot: Fem mums-mums i veckan

Så går du ner 5 kg på: 11 månader

9. Buss mot promenad

Om du åker: Buss hela vägen fram till jobbet varje dag, och sedan hem igen

Och byter det mot: Att promenera de sista två kilometrarna av vägen, både dit och hem, varje dag (totalt 4 km, som tar totalt ca 40 min)

Så går du ner 5 kg på: 4 månader

10. Bil mot cykel

Om du åker: Bil 1 mil till jobbet varje dag, och 1 mil hem (5 dagar i veckan)

Och byter det mot: Att ta cykeln istället (ca en halvtimme varje väg)

Så går du ner 5 kg på: 3 månader
du ner 5 kg på: 4 månader

10. Bil mot cykel

Om du åker: Bil 1 mil till jobbet varje dag, och 1 mil hem (5 dagar i veckan)

Och byter det mot: Att ta cykeln istället (ca en halvtimme varje väg)

Så går du ner 5 kg på: 3 månader

Seriöst? (Som min tonåring älskar att sucka när det – enligt henne – bara blir för tokigt.)

Annonser

Written by mollalena

2010/02/04 den 10:29

Publicerat i Uncategorized

%d bloggare gillar detta: