LCHF – liv och läxor

Numera ett arkiv.

LCHF – Dagens läxa: Jag tål nästan inga kolhydrater

Det var inte meningen, jag gjorde inte ett test. Men det blev ändå en mätare på vad jag tål.

Jag bara tog en halv liten varm fralla med smör på i lördags. Under dagen hade jag tryckt i mig en hel del nötter och mandel. Och en portion fet grekisk yoghurt med en minignutta flytande honung. Soppa med karré, kål och sötpotatis och en klick gräddfil kvällen innan. Lite större portioner än vanligt, av sallad med tomater, isbergssallad och gurka med vinägrettdressing (med balsamvinäger) till steken med gräddsås, två dagar i rad. Några vinbladsdolmar (konserv från Lidl), kunde jag inte motstå när jag handlade i förra veckan. Ett par sådana har slunkit ner per dag. Liksom lite för mycket hemgjord ”glass” (grädde, frysta mangobitar, ekologisk vanilj och gräddfil). Åt sötad löksill med frukostäggen på söndag.Och så smakade jag på potatisgratängen som barnen fick. Och smakade lite till. Och på köpeglassen som den övriga familjen unnade sig. Sammanlagt blev det kanske en kvarts normal portion, knappt men dock. (Potatis har jag inte ätit sedan februari 2008!) Sonen bakade muffins och jag smakade, för att sonen var så stolt över sin bedrift.

Jag har inte mätt kolhydratinnehållet i maten jag ätit sedan fredagen. Men jag har nog ätit lite mindre fett och den mängd extra kolhydrater som jag beskrev här ovan. Den lilla förändringen – långsamt ökande över tre-fyra dagar, har gjort att mitt hungersug återuppstått. Jag har proppat i mig massvis med nötter mellan målen och jag har blivit väldigt dålig i magen, uppblåst och orolig. Och jag har känt av blodsockerdippar och jag har sprungit på toaletten stup i ett och jag har börjat svettas kopiöst.

Det handlar inte om stora mängder. Men det har räckt för att  vikten skulle öka med två kilo och humöret skulle rasa i botten och magen alltså gå i fullt uppror!

LCHF är en kostmodell som alltid måste anpassas efter individens behov. Det verkar nu ganska uppenbart att mitt behov av kolhydrater är mycket marginellt. Det är fullt möjligt att det handlar om 5 gram kolhydrater per dag. Gram alltså, inte procent. Små avsteg några dagar i rad, kan tydligen räcka för att trigga igång alla gamla invanda dåligheter, som skapar sug och får suget att växa snabbt och drar ner humöret i botten.

UFO, kallas den metod som innebär att man äter Under Fem gram kolhydrater Om dagen. Nu har jag lärt mig att det är dags att bli UFO igen. Det är dagens läxa. Jag tål nästan inga kolhydrater alls.

Written by mollalena

2009/10/05 den 02:17

Publicerat i Uncategorized

