LCHF – liv och läxor

Numera ett arkiv.

LCHF – Dagens läxa: D-vitaminets giftighet är en myt.

När det etablerade forskarsamhället slår på stortrumman, och dundrar om att tillskott i kosten är onödiga och rentav farliga. Då stannar jag lite med handen och tvekar, när jag ska stoppa i mig mina omega 3-kapslar, min nattljusoljekpasel, mina D-vitaminer och mitt magensium vid frukosten. Jag värjer mig lite inför att följa de råd jag tror på och tycker mig ha hittat trovärdig information om. Fast jag inte varit sjuk sedan jag började med LCHF, inte på allvar, någon släng av magsjuka och några snuviga dagar men inget mera. Idag läste jag en lång D-vitamindebatt på finska och hittade ett litet citat, som på något sätt satte punkt för mitt tvekande. Debatten innehöll inte några nyheter alls – men den fördes på finska och de flesta citaten var på engelska. Dethär var det som tog på allvar:

Reinhold Vieth:

”Living in America today while worrying about vitamin D toxicity is like dying of thirst in the desert while worrying about drowning.”

Dagens läxa:

Det tar den tid det tar, av läsning av rapporter och sammanställningar av argument, till slut får de ord som låter sannast fäste. För att de vilar på trovärdig vetenskap och inte på flummig tro.

Written by mollalena

2009/09/15 den 07:13

Publicerat i Okategoriserade

